Sprzęt budowlany


Mechaniczne "bobry"

Inżynieryjne zdolności bobrów są znane od wieków. Te niepozorne gryzonie budują świetne obiekty hydrotechniczne za pomocą ostrych zębów, zwinnych łap i mocnego ogona. Równie uniwersalne są współczesne koparko-ładowarki, bez których trudno wyobrazić sobie współczesny plac budowy.

Wszechstronne. Nowoczesne koparko-ładowarki nadają się nie tylko do prac ziemnych, ale i do robót wyburzeniowych, zamiatania ulic, frezowania nawierzchni drogowych, rozładunków ładunków paletyzowanych i wielu innych. To właśnie wszechstronność zapewniła tym maszynom poczesne miejsce na budowach. Na naszym rynku są obecnipraktycznie wszyscy producenci koparkoładowarek. Volvo Construction Equipment posiada nawet fabrykę takich maszyn we Wrocławiu, którą w sierpniu opuściła 15-tysięcznakoparko-ładowarka.

Już 9 lat. Produkcja koparko-ładowarek Volvo we Wrocławiu rozpoczęła się w 2002 roku. Maszyny te są od początku projektowane i produkowane w Polsce. Maszyny z Wrocławia trafiają do najdalszych zakątków świata. Obecnie największe rynki zbytu, to Rosja, Brazylia, Republika Południowej Afryki, Turcja. Koparko-ładowarki Volvo są także niezwykle popularne w Polsce i to właśnie klientowi z Polski przypadł zaszczyt uroczystego odbioru 15-tysięcznej maszyny opuszczającej linię produkcyjną wrocławskiej fabryki. Odbiorcą tej wyjątkowej maszyny jest Pan Sławomir Krężel – właściciel firmy Krężbud ze Ściniawki Średniej k. Kłodzka(woj. dolnośląskie). Firma działa od 2002 roku i świadczy usługi ogólnobudowlane i specjalistyczne, przede wszystkim na terenie Dolnego Śląska. - Pierwszą koparkoładowarkę Volvo BL71 moja firma zakupiła w 2006 roku. Przez 5 lat maszyna przepracowała ponad 5000 godzin, bez żadnej awarii, doskonale sprawdziła się przy wykopach, przeładunkach, korytowaniu rowów melioracyjnych i pracach pomocniczych. Niskie zużycie paliwa, świetna obsługa serwisowa i ogólne zadowolenie z maszyny sprawiły, że zdecydowaliśmy się na zakup kolejnej koparko-ładowarki Volvo. Na pewno dodatkowym atutem przy naszym wyborze zarówno pierwszej, jak i drugiej maszyny był fakt, że maszyny
te produkowane są we Wrocławiu – mówi Stanisław Krężel.

Jak w biurze. Volvo zawsze przykładało szczególną uwagę do komfortu i ergonomii pracy operatora. Nowy model maszyny Volvo BL71B to przede wszystkim nowa kabina. Jest teraz bardziej przestronna i komfortowa, z dużą liczbą ciekawie zaprojektowanych schowków. Kolumna kierownicza regulowana jest we wszystkich płaszczyznach, także położenie kolumny joysticków sekcji koparkowej można ustawić płynnie w wygodnej pozycji. Znacznie udoskonalono widoczność z wnętrza kabiny, dzięki zwiększeniu powierzchni przeszkleń, zastosowaniu węższych słupków oraz dzięki odpowiedniemu nachyleniu pokrywy silnika.

Mocne podzespoły. Mocne i niezawodne elementy zespołu ładowarkowego i koparkowego w połączeniu z inteligentną hydrauliką, wyczuwającą obciążenie, zapewniają najwyższe siły podnoszenia i odspajania w tej klasie maszyn. Dodatkowo przepływ hydrauliczny w części koparkowej i ładowarkowej może być sterowany z panelu wewnątrz maszyny. Na życzenie klienta, koparko-ładowarka może być wyposażona w instalację hydrauliczną o podwójnym przepływie, co pozwoli pracować między innymi z łyżką z „kciukiem” lub z nożycami hydraulicznymi. Kąt obrotu łyżki koparkowej został zwiększony do 205°, dzięki czemu maszyna może rzadziej się przemieszczać przy aplikacjach takich, jak kopanie wąskich rowów. Nowe, prostokątne podpory stabilizujące o dużej powierzchni zmniejszają nacisk jednostkowy na podłoże o 30 procent dzięki czemu maszyna zachowuje lepszą stabilność na miękkim podłożu. Dzięki przeprojektowanemu zbiornikowi paliwa, którego pojemność zwiększono o ponad 20 proc. w porównaniu z poprzednią wersją, oraz niskiemu apetytowi na paliwo, okres
pracy między tankowaniami jest jednym z najlepszych w klasie.


Co jeszcze można zauważyć w nowej maszynie? Stylowy design Volvo – od części koparkowej, przez kabinę, pokrywę silnika, do części ładowarkowej. Wszystkie główne komponenty wykonane są z materiałów o wysokiej jakości i cechuje je doskonała funkcjonalność. Niesie do wymierne korzyść dla klienta np. większą wartość odkupu. Miejsce pracy
operatora to przestrzenna i obszerna kabina z przyciemnianymi oknami, które redukują refleksy świetlne i pomagają utrzymać temperaturę kabiny. Ergonomicznie zaprojektowwano i umiejscowiono sterowanie hydrauliką i przełączniki. Komfortowy fotel operatora zapewnia pełny zakres ustawień i wyposażony jest w ergonomiczne podłokietniki. Dostępna
jest nastawialna kolumna kierownicza dla zapewnienia optymalnej pozycji jazdy. Kabinę wyposażono także w ogrzewanie lub klimatyzację o wysokiej wydajności. Godna uwagi jest ogromna ilość miejsca, schowków osobistych, w tym duży zamykany schowek po prawej stronie, pod kolumną kierowniczą (chłodzony w modelach wyposażonych w klimatyzację) – w koparko-ładowarkach miejsce nigdy za wiele. Taka kabina zapewnia maksymalny komfort operatora, redukuje zmęczenie
i zwiększa produktywność w ciągu całego roboczego dnia. Opatentowany przez Volvo pojedynczy joystick ergonomicznie umiejscowiony, integrujący sterowanie wszystkimi funkcjami ładowarki, zapewnia operatorowi pełen komfort. Przyciski joysticka umożliwiają operatorowi wybór kierunku jazdy. Także „Kick down” oraz funkcja „pływającej łyżki”, a także automatycznego powrotu do pozycji „kopania” są sterowane joystickiem. Nową funkcją jest możliwość ustawienia stałego przepływu na linii łyżki wielofunkcyjnej. Dzięki temu operator może kontrolować wszystkie funkcje ładowarkowe jedną ręką, redukując zmęczenie i czas w przypadku powtarzających się cykli ładowania i rozładowywania. Także wykopy nie sprawią problemu – 2 dźwignie mechanicznego sterowania części koparkowej montowane są na podłodze, a nowe gałki dźwigni
zaprojektowano dla idealnego uchwytu. Przycisk klaksonu ulokowano na prawej dźwigni, a przyciski sterowania na lewej
dźwigni, które mogą służyć dwudrożnej pomocniczej linii hydraulicznej. Kolumna kierownicza w kabinie de-lux nastawiana jest zarówno w pionie, jak i poziomie. Dwukierunkowa, pomocnicza linia hydrauliczna dostępna jest jako opcja. Jest odpowiednia dla osprzętu wymagającego linii hydraulicznej dwukierunkowej np. chwytaka. Pomocnicza linia hydrauliczna jest kompatybilna z młotem hydraulicznym. Funkcja sterowania linią dostępna jest za pomocą suwaka w lewej dźwigni lub w joysticku. Duży panel sterowania umiejscowiony na prawym B słupku zawiera przełączniki funkcji, lampki ostrzegawcze, wskaźniki paliwa, temperatury płynu chłodzącego, prędkości silnika, roboczogodzin i stacyjkę. Duże, podświetlane przełączniki są dobrze widoczne i łatwe w użyciu. Wszystkie funkcje kluczowe są łatwo dostępne zarówno dla pozycji sterowania części ładowarkowej i koparkowej. Skrzynka na narzędzia i akumulator o wysokiej pojemności z 3 stopniami wejściowymi do kabiny znajduje się po lewej stronie. Pokrywa skrzynki może być zamknięta przy użyciu kluczyka zapłonowego, a także dodatkowo zabezpieczona kłódką. W pozycji otwartej wspiera ją pojedynczy siłownik. Wyłącznik akumulatora umieszczony jest po prawej, dolnej stronie skrzynki narzędziowej, gdzie zabezpieczony jest przed błotem zrzucanym z tylnego koła.
Koparko-ładowarka Volvo BL71Plus to, jak widać, maszyna podatna na kolejne modernizacje. Z pewnością za kilka lat ponownie przejdzie proces unowocześnienia i z pewnością będą to równie interesujące zmiany. Życzymy kolejnych 15 tysięcy maszyn!

We wrocławskiej fabryce... Poszczególne elementy składane są na podliniach zasilających główną linię produkcyjną. Dzięki temu udało się zwiększyć liczbę wyprodukowanych maszyn z komponentów pochodzących z całego świata (w tym z Polski) bez potrzeby kosztownego transportu gotowych maszyn. W roku 2010 Volvo CE zajmowało 4 pozycję na rynku globalnym maszyn budowlanych z udziałem 7 proc. rynku światowego. W roku 2010 sprzedano 66000 maszyn (w 2009 38800). Obroty w roku 2010 wyniosły 53810 miliardów koron szwedzkich (tj. 26905 miliardów zł). Portfel produktów oferowany przez Volvo CE obejmuje ponad 140 modeli ładowarek kołowych, koparek kołowych i gąsienicowych, wozideł przegubowych, równiarek, ładowarek kompaktowych, minikoparek i koparko-ładowarek, rozściełaczy, walców i równiarek. Fabryki produkujące maszyny budowlane Volvo znajdują się w Szwecji, Niemczech, Francji, Polsce, USA, Kanadzie, Brazylii, Meksyku, Korei, Chinach, Indiach.

Tekst: Grzegorz Teperek, magazyn TruckAuto.pl
tworzenie stron JELLINEK studio